Sprungmarken

Servicenavigation

Hauptnavigation

Sie sind hier:

Hauptinhalt

Applied Linguistics and ELT / Angewandte Linguistik und Fachdidaktik Englisch

Karoline Wirbatz, Dr. phil. – Wissenschaftliche Mitarbeiterin Foto von Karoline Wirbatz, Dr. phil.

Sprechzeiten
nach Vereinbarung













Adresse

Emil-Figge-Straße 50
44227 Dortmund

Raum 3.329

Inhalt

Kurzbiographie CV

Karoline Wirbatz has studied at the University of Western Sydney (Australia), where she obtained her PhD in 2014. Her PhD thesis investigated the developmental path of German first language children focusing on the order of elements in speech and what is signaled by the ordering of constituents. Her current research focuses on early bilingual education in kindergarten and primary school contexts.
Karoline Wirbatz has previously taught at the universities of Western Sydney, Paderborn, and Trier. In addition to her academic work, she is also currently working as a substitute teacher at a primary school in Dortmund.
 


Forschungsschwerpunkte Research Interests

  • First, Second & Third Language Acquisition
  • Bilingual Education
  • Classroom SLA
  • ELF and its Pedagogical Implications
  • Professional Development of Teachers

 

Lehrveranstaltungen Teaching

  • Teaching Grammar & Vocabulary
  • Vorbereitungsseminar für das Praxissemester
     


Funktionen Responsibilities

Koordinatorin des Zusatzstudienganges „Zertifikat Bilinguales Lehren und Lernen“
 


Veröffentlichungen Publications

 Monographie / Book


Wirbatz, K. (2013). Investigating the Fundamental Difference between L1 and L2 Acquisition Based on Syntax: a Fresh Look at the Development of German L1 and L2. University of Western Sydney – Dissertation.

 
 Aufsätze und Buchkapitel / Articles and Chapters


Wirbatz, K. (accepted). The impact of teaching and learning labs on English language teacher education programmes. In Banegas, D. L., Edwards, E. & Luis S. Villacañas de Castro, L. S. (Eds.). English Language Teachers Develop Professionally through Teacher Research. Bristol: Multilingual Matters.
 
Reckermann, J. & Wirbatz, K. (accepted). Foreign Language Reading in CLIL and non-CLIL Primary Schools: A Comparison of Classroom Reading Activities, Learners' Preferences, and Actual Reading Comprehension Competences. In Frisch, S. & Rymarczyk, J. (Eds.). Current Research into Young FL Literacy Skills. Berlin: Peter Lang.
 
Wirbatz, K. & Reckermann, J. (in press). Ein Vergleich des Leseverständnisses im Englischen und Deutschen von Mädchen und Jungen der dritten Klasse. Tagungsband LEAR 2019.
 
Wirbatz, K. & Buttkewitz, P. (2017). Transfer or no transfer; that is the question: the role of the L1 & L2 in L3 acquisition. In Angelovska, T. & Hahn, A. (Eds.). L3 Syntactic Transfer: Models, New Developments and Implications. Amsterdam: John Benjamins.


 
 Praxisbeiträge / Teaching Practice


Wirbatz, K. (in press). Let´s Go on a Treasure Hunt! – Wegbeschreibungen verstehen und erstellen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2020). Under the Sea: An Imaginary Fantasy Journey – Traumreisen im Englischunterricht.Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2019). Sally’s Pen Pal – Sprachmittlung im frühen Englischunterricht. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2019). Introducing Sally to a New Class – der Einsatz von Handpuppen im Englischunterricht.Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2018). Sally’s Year - die Jahreszeiten und Monate mit Sally lernen. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2017). Sally Explores Sri Lanka – einen Ländersteckbrief erstellen mit Sally’s Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 
Wirbatz, K. (2017). Sally in New York City – eine Postkarte schreiben mit Sallys Blog. Grundschulmagazin Englisch. Berlin: Cornelsen.
 


Weitere Publikationen / Other Publications

Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.
 
Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2020). Vergleichsarbeiten 2020
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.
 
Wirbatz, K. (2019). [Rezension zu: Bildung in fremden Sprachen? Pädagogische Perspektiven auf globalisierte Mehrsprachigkeit, von R. Mattig, M. Mathias, & K. Zhebe (Hrsg.)]. The Japanese Journal of Educational Research.
 
Helsper, D. M., Wirbatz, K. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 1. Berlin: IQB.
 
Wirbatz, K., Helsper, D. M. & Rossa, H. (2019). Vergleichsarbeiten 2019
8. Jahrgangsstufe (VERA-8) Englisch – Didaktische Handreichung Modul C. Didaktischer Aufgabenkommentar Testheft 2. Berlin: IQB.
 
Wirbatz, K. (2014). Is There a Fundamental Difference Between L1 & L2 Development?: A Critical Look at the ‘Fundamental Difference Hypothesis’ through a Comparison of German L1 and L2 Acquisition. Riga: LAP.
 
Vorträge (Auswahl) Presentations (Selections)
(with Julia Reckermann) “Grammatical Knowledge of Early English Learners Attending a Bilingual Kindergarten in Germany”, World Congress of Applied Linguistics (AILA), Groningen, Netherlands. (accepted for August 2020)
 
(with Julia Reckermann) „Der Einfluss von Schulprogramm, Geschlecht und Sprachhintergrund auf die schriftlichen Kompetenzen im Englischen und Deutschen bei Drittklässlern“, Language Education and Acquisition Research Symposium, Eichstätt-Ingolstadt, Germany, April 2019
 
(with Julia Reckermann) „L1 und L2 Lese- und Schreibkompetenzen in der Grundschule – ein Vergleich on CLIL und non-CLIL Lernenden”, Symposium of VALS ASLA, Brugg, Switzerland, January 2019.
 
„Wirksamkeit und Nutzen von Lehr-Lern-Laboren für die Lehrerbildung im Bereich der Englischdidaktik“, 13. LeLa-Jahrestagung, Kiel, Germany, March 2017
 
“A comparative analysis of the morphological development in German L1 and L2”, 14th International PALA Symposium, Paderborn, Germany, September 2014
 
“Can the difference between L1 and L2 acquisition truly be called ‘fundamental’?”, 13th International PALA Symposium, Lund, Sweden, September 2013
 
“Investigating the fundamental difference between L1 and L2 acquisition based on syntax”, 11th International PALA Symposium, Innsbruck, September 2011
 
“The acquisition of interrogative structures by German L1 children viewed from a processability perspective”, 10th International PALA Symposium, Sydney, Australia, September 2010
 
“A comparison of German L1 and adult German L2 acquisition: The development of the alignment of elements beyond canonical word order”, 10th International ALA Conference, Kassel, Germany, July 2010
 
“How fundamental is the ’fundamental difference’ between first and second language acquirers?”, PALA Workshop, Sydney, Australia, December 2008
 


Mitgliedschaften Affiliations

Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung (DGFF)

Nebeninhalt

Team Applied Linguistics and ELT

Susanne Ehrenreich, Prof.Dr.

Lehrstuhlinhaberin

Albert Biel, M.A.

wiss. Mitarbeiter

Fabian Esleben, M.Ed.

wiss. Mitarbeiter

Ramona Krüger, M.Ed.

wiss. Mitarbeiterin

wiss. Hilfskraft

stud. Hilfskraft